نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2747
-
الف
+

سروده بانوی شاعر تاجیک در سوگ استاد «محمدرضا شجریان»

«بانو گلرخسار صفی» شاعر چیره دست تاجیکستانی با سرودن شعری در رثای زنده‌یاد استاد «محمدرضا شجریان»، یاد و خاطره وی را گرامی داشت.

به گزارش آی فیلم 2،«بانو گلرخسار صفی »شاعر چیره دست تاجیکستانی با سرودن شعری در رثای زنده‌یاد استاد «محمدرضا شجریان»، یاد و خاطره ماندگار این آوازخوان مشهور ایرانی را گرامی داشت.

در شعر بانو «گلرخسار» آمده است:

«به عرش آسمان پر باز کرد از خاک، خورشیدی که گردون را برافروزد... که انجم را فرا گیرد

ثنا گوید یزدان را

ثنای روح بی‌مرگی

مگر خورشید می میرد؟ ! نمی‌ میرد؟! نمی‌میرد!... »

این بانوی شاعر تاجیک در ادامه نوشته است که برای من باعث افتخار و خوشبختی است که استاد «شجریان» سال 1990 با دعوت اینجانب در بنیاد فرهنگ تاجیکستان به کشور ما آمد و با محبت گرم هوا‌داران تاجیک رو به رو شد.

وی با اشاره به دیدار زنده‌یاد استاد «شجریان» با استاد «آدینه هاشم» خواننده نامدار تاجیکستانی در این سفر از ارجگذاری استاد شجریان به هنر خداداد استاد آدینه هاشم یاد کرده است.

«محمدرضا شجریان» آوازخوان مشهور ایرانی روز پنجشنبه پس از تحمل دوره طولانی مرض سرطان به عمر 80 سالگی درگذشت.

 «گلرخسار صفی اوا» متولد 17دسامبر 1947 از شاعران فارسی سرای «تاجیکستان » است. به وی لقب «مادر ملت تاجیک» داده‌اند.

خانوادهٔ بانو «گلرخسار » از  خانواده‌های فرهنگی به‌شمار می‌آمدند؛ وی در پنج‌سالگی به‌همراه خواهر هفت‌ساله‌اش به کلاس اول ابتدایی دبستان روستایی رفت و به گفتهٔ خودش، اولین ورق‌نوشته‌هایش دیوار خانهٔ پدری و قلمش زغال کورهٔ آشپزی مادرش بود.

پس از به پایان بردن دورهٔ ابتدایی، مقاطع راهنمایی و دبیرستان را نیز در مدرسهٔ شبانه‌روزی ناحیهٔ «نورآباد»به اتمام رساند و بعد از آن بود که وارد «دانشگاه ملی تاجیکستان» شد و پس از پنج سال رشتهٔ زبان و ادبیات را به پایان رساند.

نخستین شعر گلرخسار با عنوان «خانهٔ پدر» در روزنامه‌ای محلی چاپ شد و از آن زمان بیش از پنجاه اثر از وی در زمینه‌های شعر، رمان و پژوهش منتشر شده‌است.

م ا

نظر شما
ارسال نظر